הירשמו וקבלו עדכונים ישירות לתיבת המייל שלכם!

על נשים וייצוג נשי ואיך זה קשור לכסף

על ידי

יום האישה

יום האישה מתקיים השבוע. מרגישים שזה מתקרב כי בכל העיתונים ואתרי החדשות מתפרסמים נתונים, כאלה ואחרים, על נשים. כמה הן עובדות, כמה הן מרוויחות (רמז – פחות מגברים), מתי הן מתחתנות, מתי יולדות את הילד הראשון ועוד ועוד.
אפילו הוזמנתי להרצות ביום האישה על נשים ועל כסף ועל חשיבה חיובית. לא בטוח שכל זה מסתדר ביחד אבל רגע, תנו לי להסביר.
אני מאמינה שחשיבה חיובית עוזרת לנו לפתור הרבה פלונטרים שקורים לנו בחיים. כאופטימית חסרת תקנה אני יודעת שהמון פעמים בחיים זה הוציא אותי מכל מיני מצבים לא קלים.

ייצוג נשי

מצד אחד אנחנו, הנשים, מהוות 50% מהאוכלוסיה, מצד שני, במקומות רבים אין בכלל ייצוג נשי ובמקומות רבים אחרים, יש ייצוג מינימלי לנשים (למשל בדירקטוריונים של החברות הציבוריות).
מהנתונים השונים עולה תמונה לפיה נשים מרוויחות בממוצע כ-30% פחות מגברים אבל גם עובדות פחות שעות בממוצע ובכלל הן עובדות במקצועות מתגמלים פחות כמו סיעוד והוראה.

נשים וכסף

יש מחקרים שונים שמראים שנשים נמנעות, יותר מגברים, מניהול הכסף המשפחתי – כלומר, הן אלה שמחליטות על ההוצאות השוטפות (קניות בסופר, חוגים לילדים והוצאות שוטפות נוספות) אבל כשזה מגיע לטיפול בחסכונות ובהוצאות הגדולות של המשפחה, את זה הן משאירות לגברים לטיפולם.
מאחר ובישראל של היום, אחד מכל 3 זוגות מתגרש, וגם מבלי להיות רואת שחורות, אני חייבת לומר שאנחנו לא יכולים לדעת מה יקרה בעתיד ולכן אני רואה חשיבות עליונה שנשים ילמדו לנהל בעצמן את הכסף המשפחתי על כל היבטיו.
כבר נתקלתי במישהי שהתאלמנה ולא היה לה מושג היכן סניף הבנק בו התנהל החשבון המשותף שלהם או במישהי שהתגרשה ולא ידעה איך בודקים מה קורה בחשבון הבנק ומה עושים עם זה.

קורס קצינים

פמיניסטית?

תהליך שעשיתי לאחרונה בעסק שלי הביא אותי לחשיבה מעמיקה על ייצוג נשי ופמיניזם. לא בטוחה שאני עונה להגדרה של פמיניסטית, לא מאמינה בשריפת חזיות אבל לאורך כל השנים, מאז שהייתי נערה מתבגרת, עשיתי הכל כדי להיות שווה לבנים. זה פשוט היה שם, עשיתי כל מיני דברים, בלי להבין לעומק מה זה אומר.
כך בתיכון הלכתי ללמוד במגמת אלקטרוניקה, כי למדו שם רק בנים (ו-2 בנות) וזה נראה לי מוזר ודורש שינוי,  ובצבא, שירתתי כמדריכה בתותחנים והתעקשתי לצאת לקורס קצינים עם השלמה חיילית של התותחנים, רק כי אמרו לי שבנות לא עושות את זה וזה הרגיז אותי. עשיתי את זה, סיימתי את הקורס, שלא היה קל בכלל, והוכחתי לכולם ובעיקר לעצמי שאם אני מחליטה שאני רוצה לעשות משהו – אני יכולה הכל.

תמונה במעריב

ולמה אני כותבת כאן את כל ההגיגים האלה?

כי אני חושבת שנשים צריכות לקחת אחריות, גם אם הן נשואות באושר, וללמוד כל אספקט שקשור לכסף המשפחתי שלהן.
כי אני מאמינה שנשים שלא מרוויחות מספיק צריכות לעצור ולחשוב מה לעשות כדי להרוויח עוד.
כי אני חושבת שהחברה שלנו צריכה לדרוש שינוי בצורת ההעסקה של הגברים דווקא, כך שלא תהיה משרת אם אלא משרה של הורה ואז גם גברים יוכלו לסיים את יום העבודה שלהם מוקדם ויוכלו לאפשר לנשים שלהן לעבוד יותר, להשתכר יותר ולהתקדם בעבודה שלהן.

אני אופטימית ומאמינה שזה יקרה, כי הדור הצעיר יותר אינו מקובע בחשיבה שנשים אחראיות לטיפול בבית והגברים צריכים לפרנס – להיפך, הגברים הצעירים כיום רוצים, יותר ויותר, להיות מעורבים בגידול הילדים ולחוות עם הילדים שלהם את בקיעת השן הראשונה, הצעד הראשון וכד'. אני חושבת שאם נדבר על זה בכל פורום אפשרי (ואני עושה את זה בכל הרצאה שאני נותנת) ונכתוב על זה, זה יניע תהליך שכבר קורה, לאט מאוד.
הכלכלה היא המנוע שמניע את העולם והיא כלי לחיים עצמאיים ולמימוש חלומות. ככל שנשים יבינו בכלכלה וידרשו את שמגיע להן, כך השינוי יתקרב יותר אלינו. אני מאמינה שזה יקרה, ממש בקרוב.

בינתיים אני חושבת שיש כמה דברים שנשים יכולות לעשות על מנת להבין קצת יותר בכסף שלהן:

1. לקרוא על זה. בעיתונות הכלכלית, באינטרנט. הרשת מוצפת במידע, חלקו בהיר יותר, חלקו פחות, בנושא.
2. ללכת לקורס בתחום. יש המון מסגרות שאפשר ללמוד על זה. תחפשו – תמצאו.
3. למצוא יועץ או יועצת שאפשר ללכת אליהם לפגישות אישיות וללבן את הנושאים שלנו עם כסף.

בכנס כלכלי שהשתתפתי בו לפני שנה נאמר משפט שהולך איתי מאז – החלטות מתקבלות כל הזמן ואם את לא בוחרת להשתתף – ההחלטות פשוט מתקבלות בלעדייך.

לפני סיום – התמונות צולמו ע"י דובר צה"ל בטקס הסיום של קורס קציני תותחנים מס' 100 שאני בוגרת שלו. הייתי אטרקציה כי הייתי הבת היחידה על מגרש המסדרים הענק. אטרקציה כזו שהתמונה שלי פורסמה בכל העיתונים למחרת (תראו את הכותרת שפורסמה במעריב).
ועוד משהו קטן – אני פותחת סדנא לקבוצה קטנה, 3 שעות בבוקר ואלמד שם 4 צעדים וכלים קלים לניהול הכסף. כל הפרטים, רק למי שמתעניין 🙂 כאן.

10 תגובות ב על נשים וייצוג נשי ואיך זה קשור לכסף

  1. נויה קומיסר
    7 במרץ 2016 16:59 (8 שנים לפני)

    איזה פוסט נשי אישי ואופטימי איה. יש בכתיבה שלך משהו שמכניס סדר בנושא שאני מודה שגם לי יש עוד עבודה רבה לעשות מול עצמי בקשר אליו. עוזר לי מאוד שאת מניחה על השולחן בפתיחות ובישירות את נושא "ההימנעות " מהתמודדות עם נושאים מסויימים בחיים ודרך אגב ללא קשר אם הם גבריים או נשיים..פשוט ברגע שנימנעים מנושאים מסויימים- זו הימנעות שעוצרת , מכניסה פחדים וחוסר שביעות רצון וכמו בכול נושא, את כול כך צודקת שאת מזמינה " להיכנס בפחד או בהימנעות" להתיידד איתם ולהבין פעם נוספת שידע שווה שקט. תודה לך.טוב לי לדעת שבכול עת שארגיש נימנעת /נירתעת אוכל להיעזר בך אישית ומקצועית.

    הגב
    • איה
      7 במרץ 2016 17:27 (8 שנים לפני)

      נויה, נהדרת שכמוך, קודם כל אני כאן לכל שאלה או בעיה.
      שנית אני חייבת לומר שכשאנחנו נמנעות בכסף – אנחנו מטילות את מלוא כובד האחריות על בן הזוג – זה לא הוגן כלפיו. זו אחריות כבדשה שצריכה להתחלק.
      תודה על תגובתך!

      הגב
  2. מירב גביש
    7 במרץ 2016 21:55 (8 שנים לפני)

    פוסט נהדר. תודה יקרה.
    והתמונות להתעלף. מצדיעה לך.

    הגב
    • איה
      8 במרץ 2016 6:32 (8 שנים לפני)

      תודה יקירתי, איזה כיף לשמוע.

      הגב
  3. תמר
    12 במרץ 2016 20:23 (8 שנים לפני)

    פוסט מזה חשוב! ואני מצטערת לומר שאני בול זאת שאחראית על ההוצאות השוטפות בבית אבל בכל מה שקשרור לביטוחים, משכנתאות וכו אני על הפנים… למי יש סבלנות?? במיוחד כשבעלי סוכן ביטוח. מאיפה מתחילים? מספיק אני אחראית על סופר, ירקן, ילדים, כלבה, שכ"ד, ועוד ועוד…. באסה

    הגב
    • איה
      12 במרץ 2016 22:13 (8 שנים לפני)

      תמר, זה בסדר שיש חלוקת תפקידים, חשוב שתביני במה אתם מבוטחים. שבו ערב אחד ובקשי מבן הזוג שלך שיסביר לך – מה הביטוחים, איזה חסכונות, יש פנסיה? מה צפוי?.

      הגב
  4. הילה גוזני
    12 במרץ 2016 20:36 (8 שנים לפני)

    איה,‏
    גם אני הייתי במקומות דומים. בטכס סיום של בית ספרי במקום לבוא עם שמלת ‏נשף באתי עם טוקסידו מלא, בקיבוץ ברפת נהגת על טרקטור ובמלחמה מצאתי ‏את עצמי מנהלת את הענף. בחרתי ללמוד כלכלה וניהול ועד לפני כשנה עבודתי ‏בתחום כיועצת של ‏BI‏. ‏
    אני מסכימה מאוד עם הכתוב: "החלטות מתקבלות כל הזמן ואם את לא בוחרת ‏להשתתף – ההחלטות פשוט מתקבלות בלעדייך."‏
    אני מאחלת שנשים יבחרו להתעצם ולשלוט בגורלן גם מבחינה כספית.‏
    הילה

    הגב
    • איה
      12 במרץ 2016 22:13 (8 שנים לפני)

      תודה הילה על תגובתך. אני חושבת שהכל ענין של החלטה. כשאנחנו מחליטות לעשות משהו – כלום לא יעמוד בדרכינו.

      הגב
  5. רונית כפיר
    17 במאי 2016 17:33 (8 שנים לפני)

    יופי של פוסט, אנחנו אכן משיקות נקודות ראיה רבות 🙂

    הגב
    • איה
      21 במאי 2016 16:59 (8 שנים לפני)

      תודה רונית על תגובתך. אתקשר בתחילת השבוע על מנת תאם ראיון 🙂

      הגב

השאירו תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. * שדות חובה מסומנים

תגובה *